ASSALAMUALAIKUM

WELCOME TO MY HUMBLE BLOG
HOPE YOU CAN HAVE SOME USEFUL INFO HERE
:D

Sunday 6 May 2012

SALAHKAN BUDAYA BUKAN AGAMA

Sejak dua tiga hari ni banyak sangat berita pasal kekejaman kat manusia. Macam tadi baca paper, kat area Arab pasal budak perempuan yang dipaksa kahwin ngan laki yang boleh dipanggil atok. Kalo kahwin then jaga elok-elok x pa tapi kurung pulak budak tu kat bawah umah then seksa dia lagi. Sedih x sedih ngan keadaan budak tu.

From my opinion la kan, budaya diorang yang rendahkan perempuan tu memang la teruk sangat. Thats why aku x bape suka ngan diorang neh. Aku bukan pandai agama tapi dalam Islam tu sendiri dah angkat darjat perempuan, bela nasib diorang gak kan. So bagi aku la kan, ni sebab budaya zaman jahiliah dulu da mula meresap balik dalam masyarakat moden kita skarang. Korang tengok la budaya kat tempat kita ni, ada ke jadi camtu? Sampai nak seksa anak sendiri?

Aku tengok jugak disebabkan faktor kewangan la sebab jadi benda ni. Kawinkan anak sendiri nak bayar hutang. Bukan aku x tau dalam Malaysia pon jadi benda ni. Hmm pe punye jenis mak bapak la diorang ni. Lagi teruk dari binatang.

Korang tau tak sebab benda camni la Islam ni selalu di cap as terrorist? Aku sendiri ada kawan mat saleh kristian yang dia sendiri banyak tanye aku pasal isu-isu pasal Islam. Ada aku boleh jawab n ada aku x boleh jawab. Last-last aku cakap kat dia "Its not the religion, all religion is for peace and it depends on the person itself to follow the guidance given each religion". Senyap terus dia. Aku boleh cerita kekurangan yang ada kat semua agama selain Islam tapi nak jaga friendship, aku relax.

So, nak abiskan cerita semua agama x ajar penganut dia wat jahat. Just desakan adat ngan budaya je yang watkan diorang wat jahat atas nama agama. Tu lagi teruk punye orang.

No comments:

Post a Comment